Innholdsstrategi

En gjennomtenkt innholdsstrategi er en forutsetning for å oppnå resultater med innholdsmarkedsføring. Den legger føringer for den kontinuerlige prosessen med å produsere, publisere og promotere innhold.

Innholdspartner™ kan bistå deg og din virksomhet med å utvikle en solid innholdsstrategi som sikrer at du bruker tid og ressurser hvor det vil få best effekt.

Hva er en innholdsstrategi?

En innholdsstrategi legger føringer for den kontinuerlige prosessen med å produsere, publisere og promotere innhold. Ved å produsere, publisere og promotere innhold som målgruppen din etterspør (som f.eks. informasjon om hvordan de kan best kan løse en gitt en utfordring), kan du synliggjøre din virksomhets kompetanse og posisjonere deg som en autoritet innenfor din bransje.

Hvorfor utvikle en innholdsstrategi?

En innholdsstrategi gir mer relevant trafikk til nettstedet ditt og har strategisk verdi ved at innholdet indirekte kommuniserer din merkeidentitet til besøkende på nettstedet ditt.

For å kunne nå din målgruppe, må du dele innhold som kunden oppfatter som relevant for hver enkelt fase av kjøpsprosessen. Samtidig må innholdet alltid støtte opp under virksomhetens forretningsmål. Innholdet må altså ikke bare tilføre en konkret nytteverdi for målgruppen, det må også være handlingsutløsende.

Hva bør innholdsstrategien inneholde?

Det er ikke noen fasit på hvordan du bør gå frem for å utvikle en innholdsstrategi for din virksomhet, ettersom innhold og omfang avhenger av din virksomhets situasjon og behov. Vi begynner derfor alltid med å stille noen grunnleggende spørsmål, herunder spørsmål omkring dine målsettinger. Det gjør det enklere å velge relevante KPI (Key Performance Indicators), slik at du kan vurdere hvordan ting fungerer og gjøre nødvendige tilpasninger etter hvert. Nedenfor følger noen punkter som er vanlig å inkludere i en innholdsstrategi:

  • Målgrupper / arketyper, inkl. kartlegging av kjøpsprosess og informasjonsbehov
  • Målsettinger / KPI
  • Budskapsutvikling og tematikk
  • Søkemotoroptimalisering / søkeord
  • Vurdering av eksisterende innhold, inkl. gap-analyse
  • Prosesser og redaksjonelle retningslinjer
  • Kanalvalg og publiseringsplan, inkl. ansvarsfordeling

En innholdsstrategi besvarer spørsmål som hvilken informasjon kundene dine søker etter og hvilke plattformer de foretrekker. I tillegg inneholder innholdsstrategien ofte redaksjonelle retningslinjer for å sikre at innholdet er i overensstemmelse med virksomhetens merkevare og konkrete anbefalinger i forhold til hvordan innholdsstrategien skal implementeres.

Et praktisk arbeidsdokument

Innholdsmarkedsføring er ressurskrevende. Ved å vurdere hvilke ressurser du har tilgjengelig, sikrer du at innholdsstrategien blir gjennomførbar. Samtidig vet vi at tidspress eller uforutsette hendelser kan gjøre det utfordrende å følge opp innholdsstrategien. Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg å utvikle en innholdsstrategi!