I denne bloggartikkelen vil jeg utforske ideen om at vi kan måle verdien av innholdsmarkedsføring basert på den organiske trafikken det genererer og hva det ville ha kostet gjennom Google Ads (tidligere Google AdWords). Dette er en idé som jeg har plukket opp fra David Meerman Scott, som er forfatter av bestselgerne «The New Rules of Marketing and PR» og «The New Rules of Sales and Service» – to bøker jeg godt kan anbefale.  

Du kan selvsagt markedsføre din bedrift ved hjelp av innhold i utallige kanaler, men i denne bloggartikkelen fokuserer jeg på innhold på en nettside eller en blogg – det vil si innhold som er utviklet for å generere trafikk til nettsiden, for deretter å informere og påvirke de besøkende.

  • Hvordan du kan beregne verdien av en bloggartikkel eller et annet innhold
  • Hvorfor innholdsmarkedsføring bør betraktes som en investering og ikke en kostnad

De fleste bedriftsledere betrakter dessverre utvikling av innhold som en kortsiktig utgift fremfor en langsiktig eiendel. Men om gammelt innhold i form av bloggartikler, e-bøker o.l. fortsatt genererer trafikk fra søkemotorene, bør vi kanskje betrakte dette innholdet som verdifulle eiendeler fremfor utgiftsposter? Jeg tror du vil være enig i at en blogg som har titusener av besøkende hver måned har en form for verdi? Spørsmålet bør kanskje ikke være hvorvidt en blogg eller en bloggartikkel har verdi, men derimot hvor stor denne verdien er.

Om du eksempelvis bruker kr 50.000 på PPC-annonsering i Google Ads, vil annonsen din vises på viktige søkeord så lenge du betaler. Om du derimot bruker kr 50.000 på å engasjere noen skrive noen interessante bloggartikler som inneholder disse viktige søkeordene, vil dette innholdet drive trafikk fra søkemotorene til nettsiden din i mange år fremover. Dette bør betraktes som en investering fremfor en kostnad, ettersom disse bloggartiklene kan rangere høyt på relevante ord og uttrykk i søkemotorenes resultatside (SERP) i flere år fremover.

En måte å beregne innholdets verdi er se på hvor mye trafikk et gitt innholdet generer over en periode, for deretter å regne ut hvor mye du måtte betalt for tilsvarende trafikk fra Google Ads. Denne metoden er riktig nok ikke veldig presis, men den gir likevel en indiksjon på verdien av innholdet ditt.

Om en bloggartikkel eksempelvis genererer 1.000 besøkende per/mnd. til nettstedet ditt, utgjør dette 12.000 besøkende per/år. Og ettersom PPC-annonser innebærer at du betaler per klikk, er det forholdsvis enkelt å regne ut hvor mye du måtte betalt for 12.000 klikk. Om du for eksempel betaler kr 10,- per klikk, vil dette utgjøre kr 120.000,- per år.

I stedet for å betale noen kr 50.000,- for å skrive noen bloggartikler som vil generere trafikk til nettstedet i flere år fremover, velger mange å betale kr 120.000,- for PPC-annonser hvor trafikken avhenger av at du fortsetter å betale. Jeg sier ikke dermed at du bør utelukke PPC-annonsering fra markedsføringsmiksen. Poenget her er kun å synliggjøre at innholdsmarkedsføring er en lønnsom investering.  

Om du ønsker å gjøre dine egne beregninger, kan du finne kostnaden per klikk på et gitt søkeord i Google Ads søkeordplanlegger. Dette et gratisverktøy som brukes for å planlegge annonsekampanjer. Søkeordplanleggeren i Google Ads gir deg også tips til relevante søkeord/grupper og informasjon om trafikkdata.  

Har du en kommentar til artikkelen? Legg gjerne igjen en kommentar eller et spørsmål nedenfor eller send en tweet til @innholdspartner på Twitter.

Pin It on Pinterest